PT:Manual Wiki GRAMPS 3.3 - Janela Principal

From Gramps
Jump to: navigation, search
Gnome-important.png Aviso de direito-autoral especial: Todas as edições a esta página precisam estar sob duas licenças de direito autoral diferentes:

Essas licenças permitem que o projeto GRAMPS use ao máximo esse manual wiki como conteúdo livre em futuras versões de GRAMPS. Caso você não concorde com esta licença dupla, então não edite esta página. Você apenas pode ligar a outras páginas dentro do wiki que caiam apenas sob a licença GFDL através de ligações externas (usando a sintaxe: [http://www.gramps-project.org/...]), não via ligações internas.<br\> Além disso, use apenas as convenções conhecidas.


Anterior Índice Próxima



Introdução

Fig. 2.1 Janela Principal GRAMPS

Quando você abre um banco-de-dados (seja existente ou novo), a seguinte janela é exibida:

A janela GRAMPS principal contém os seguintes elementos:

  • Barra-de-menu: a barra-de-menu está localizada na parte superior da janela (logo abaixo do título da janela) e provê acesso a todos os recursos de GRAMPS.
  • Barra-de-ferramenta: a barra-de-ferramenta está localizada logo abaixo da barra-de-menu. Ela lhe dá acesso às funções mais usadas de GRAMPS. Você pode determinar opções que controlam a forma como ela aparece indo em Editar->Preferências. Você também pode escondê-la inteiramente indo em Visão->Barra-de-ferramenta.
  • Barra-de-progresso: a barra-de-progresso está localizada no canto inferior esquerdo da janela GRAMPS. Ela exibe o progresso de operações que consumem tempo, como abrir e fechar bancos-de-dados extensos, importar e exportar para outros formatos, gerar sites web, etc. Quando você não está executando esses tipos de operações, a barra-de-progresso não é mostrada.
  • Barra-de-status: a barra-de-status está localizada à direita da barra-de-progresso, bem na parte de baixo da janela GRAMPS. Ela exibe informação sobre a atividade corrente de GRAMPS e informação contextual sobre os itens selecionados.
  • Área-de-exibição: a maior área no centro da janela GRAMPS é a área-de-exibição. O que ela exibe depende da Visão correntemente selecionada. Nós discutiremos Visões em detalhe abaixo.

As diferentes Visões

Informação genealógica é muito extensa e pode ser extremamente detalhada. Exibi-la coloca um desafio que GRAMPS encara dividindo e organizando a informação em uma série de Visões. Cada Visão exibe uma parte da informação total, selecionada de acordo com uma categoria particular. Isso ficará mais claro à medida que exploramos as diferentes Visões, listadas abaixo:

  • Visão de Gramplet: exibe diferentes Gramplets, pequenos aplicativos que podem ajudar sua pesquisa genealógica.
  • Visão de Pessoas: exibe a lista de pessoas na árvore familiar
  • Visão de Relacionamento: mostra os relacionamentos entre a Pessoa Ativa e outras pessoas. Isso inclui parentes, cônjuges e filhos.
  • Visão de Lista de Família: mostra a lista de famílias na árvore familiar
  • Visão de Pedigree: exibe uma árvore gráfica de ancestrais para a pessoa selecionada
  • Visão de Eventos: exibe a lista de eventos na árvore familiar
  • Visão de Fontes: exibe a lista de fontes na árvore familiar
  • Visão de Localidades: exibe a lista de localidades na árvore familiar
  • Visão de Mídia: exibe a lista de objetos de mídia na árvore familiar
  • Visão de Repositórios: exibe a lista de repositórios na árvore familiar
  • Visão de Notas: exibe a lista de notas na árvore familiar.

Antes de entrarmos em uma descrição de cada Visão, vamos primeiro explicar como trocar de Visão.

Trocando Visões e Modos de Visão

Fig. 2.2 Modo de Visão de Barra-lateral

Como mencionado acima existem 11 Visões diferentes. Além disso, existem dois Modos de Visão diferentes. Você pode discernir em um vislumbre em quel Modo de Visão você está: caso você veja ícones listados verticalmente em uma barra-lateral à esquerda da janela, você está no Modo de Visão de Barra-lateral.


Se você estiver no Modo de Visão de Barra-lateral, você pode selecionar a Visão que você quer clicando em um dos ícones de barra-lateral.



Visão de Gramplets

Fig.2.4 Visão de Gramplets

A Visão de Gramplets mostra uma quantidade de aplicativos-janela, chamados Gramplets, que podem ajudá-lo em sua pesquisa. Dois Gramplets são mostrados ao iniciar-se (os Gramplets de Boas-vindas e Sobrenomes-topo), mas clicando com o botão direito na visão, um janela popup aparece com a possibilidade de adicionar outros Gramplets.

  • Gramplet Idade em Data – ver as pessoas vivas e suas idades em uma data particular
  • Gramplet Estatísticas de Idade – ver gráficos de extensão de idade
  • Gramplet de Atributos – ver atributos da pessoa ativa
  • Gramplet Calendário – ver eventos de pessoas em uma data particular, ou em um mês do passado
  • Gramplet Descendentes – ver os descendentes da pessoa ativa
  • Gramplet Diagrama Ventilador – ver o pedigree da pessoa ativa, em um diagrama de ventilador circular
  • Gramplet Nuvem de Prenomes – prenomes mais populares
  • Gramplet Pedigree – ver um pedigree completo em texto comprimido
  • Gramplet Visão Rápida – executar uma visão rápida na pessoa corrente
  • Gramplet Recordes – ver "recordes mundiais" de sua informação
  • Gramplet Parentes – ver os parentes da pessoa ativa
  • Gramplet Log de Sessão – mantém rastro do que você fez, e que registros você visitou
  • Gramplet Estatísticas – ver estatísticas do banco-de-dados
  • Gramplet Nuvem de Sobrenomes – sobrenomes/apelidos mais populares como uma "nuvem de texto"
  • Gramplet A-FAZER – um bloco de notas para manter abas em sua pesquisa
  • Gramplet Sobrenomes-topo – os 10 apelidos/sobrenomes mais populares
  • Gramplet Boas-vindas – uma mensagem de boas-vinda GRAMPS
  • Gramplet O que a seguir – o que precisa ser feito a seguir

Além disso, há uma quantidade de Gramplets adicionais que você pode facilmente instalar. Esses incluem:

  • Gramplet Notícias de Capa – notícias correntes e importante de GRAMPS
  • Gramplet de Entrada de Informação – editar nome, data de nascimento e local, data de falecimento e local da pessoa ativa, e adicionar pessoas
  • Gramplet Python – um shell Python
  • Gramplet FAQ – perguntas frequentes
  • Gramplet de Nota – ver e editar a Nota de Pessoa primária da pessoa ativa

e muitos outros. Veja Plugins de parte-terceira para mais detalhes.

Para informação mais detalhada sobre o uso dos Gramplets instalados, veja Gramplets.

Visão de Pessoas

Fig. 2.5 Diálogo Editor de Coluna

A Visão de Pessoas lista as pessoas armazenadas no banco-de-dados. Você notará que pessoas são agrupadas de acordo com seus nomes-de-família. Para a esquerda de cada família está tipicamente uma seta ou algum outro tipo de indicador. Clicando-o uma vez revelará a lista inteira de pessoas compartilhando aquele nome. Clicando o indicador novamente irá fechar a lista e mostrar apenas o nome-de-família.

Por default, a Visão de Pessoas exibe diversas colunas de informação sobre cada pessoa. Você pode adicionar ou remover colunas ao e do exibidor chamando o diálogo Editor de Coluna (Editar ->Editor de Coluna) e checando ou deschecando as caixas listadas. Você pode também mudar a posição de uma coluna na Visão de Pessoas clicando e dragando-a para uma nova posição no Editor (drag and drop). Uma vez que você tenha feito as mudanças que quer, clique OK para sair do Editor e ver suas mudanças na Visão de Pessoas.

Gramps-notes.png
Editor de Coluna

O Editor de Coluna está disponível em todas as Visões e funciona da mesma forma em cada uma.

Filtros

Fig. 2.6 Controles de Filtro Exibidos

Bancos-de-dados genealógicos podem conter informação sobre muitas pessoas, famílias, locais e objetos. É portanto possível para uma Visão conter uma longa lista de informação com a qual é difícil trabalhar. GRAMPS lhe fornece duas maneiras diferentes para controlar essa condição permitindo-lhe filtrar uma lista para um tamanho mais gerenciável.

Esses métodos são denominados Busca e Filtragem.

Uma busca irá procurar o texto exibido na lista, enquanto filtros exibem pessoas cuja informação confere com o critério do filtro. Busca é um método simples mas rápido de procurar as colunas exibidas na tela. Digitar os caracteres dentro da caixa de Busca e clicar o botão Encontrar exibirá apenas linhas que confiram com o texto.

Anternativamente, você pode habilitar a Barra-lateral de filtro, que será exibida no lado-da-mão-direita do exibidor. Quando a barra-lateral de filtro é exibida, a Barra de Busca não é exibida. A Barra-lateral de Filtro lhe permite construir interativamente um conjunto de regras de filtro que podem ser aplicadas ao exibidor. O filtro é aplicado baseado nas regras e na informação, não no exibidor da tela.

Gnome-important.png
Busca vs. Filtro

Buscar apenas busca por combinações exatas de texto. Caso a data exibida seja "Jan 1, 2000", uma busca por "1/1/2000" falhará, mas um filtro de "1/1/2000" conferirá.


Quando GRAMPS abre um banco-de-dados, nenhuma filtragem está em efeito. Na Visão de Pessoas, por exemplo, por default todas as pessoas no banco-de-dados são listadas.

Relationships View

Fig. 2.7 Relationships View

The Relationships View displays all the relationships of the Active Person (the selected person). Specifically, it shows his or her parents, siblings, spouses, and children.

The Relationships View is designed to allow for quick navigation. You can quickly change the Active Person simply by clicking the name of any person listed on the page. Each name is actually a hypertext link, similar to a web page.


The Relationships View displays the following sections:

  • Active Person: At the top of the screen, name, ID, birth, and death information, calculated age of the Active Person is displayed. If a photo of the person is available, it is shown on the right hand side. Next to the person's name is a symbol indicating gender, and an Edit button. Clicking the Edit button will allow you to edit all of the person's individual information in an Edit Person dialog.
  • Parents: The next section, the Parents section, displays the families in which the person is a child. Since it is possible for a person to have multiple sets of parents, it is possible to have several Parents sections.

You can control how much information is displayed by using the View menu. The view menu allows you to show or hide details (the birth and death information) and to show or hide siblings. Next to each person listed is an Edit button, which will allow you to edit all the details of that particular person.

You may add a new set of parents by either selecting the Add Parents or the Share Parents . The Add Parents button will create a new family with the Active Person listed as a child. The Share Parents button will allow you to choose from a list of existing families, and then add the person as a child to that family.

You may edit an existing parents by selecting the Edit button next to the parents. If you select the Delete next to a set of parents, then the Active Person will be removed as a child from the parents. This button does not delete the parents' relationship.

Gnome-important.png
Warning

If you are not careful, it is possible to create multiple families with the same parents. This is rarely what the user wants to do. If you attempt to add a new family that has the same parents as an existing family, GRAMPS will issue a warning dialog. If you get this dialog, you should probably Cancel the edit, and then use the Select button to select the existing family.

  • Family: Similar to the Parents section is the Family section, which displays families where the Active Person is a parent. Because it is possible to have multiple families, it is possible to have multiple Family sections. Each family section displays the spouse and any children.
Gramps-notes.png
Spouse

We use the term spouse for sake of simplicity. However, please note that spouse may in fact be a domestic partner, a partner in a civil union, or various other similar relationships between two people. Spouse relationships are not required to be only between a male and female.

Fig. 2.8 Relation reordering

You may add a family by selecting the Add Spouse in the toolbar. This will create a new family with the Active Person listed as a father or mother.

Selecting the Edit button next to the spouse will allow you to edit the displayed family. Clicking the Delete button will remove the person from the displayed family.

Gnome-important.png
Remove a person

Removing a person from a family does not delete the family. The person is removed as the father or mother, and any other relationships in the family continue to exist.

Gramps-notes.png
Note

We use the terms father and mother for the sake of simplicity. Even if there are no children in a family, the father and mother terminology is still used. In the case of male/male or female/female relationships, the father and mother labels should be considered to be convenience labels.

You can reorder the parents and spouses by selecting the Reorder. This option will only be enabled if more than one set of parents or more than one set of spouses exists for the Active Person. Selecting this button will display a dialog that will allow you to reorder the families.

Family View

Fig. 2.9 Family List View

The Family List View displays a list of all families in the database. From this view, you may add, edit, or delete families. The default display lists the ID, Father, Mother, and Relationship. Children cannot be displayed on the screen in this view.

Gnome-important.png
Remove button

Unlike the Relationships View, clicking the Remove button in this view will remove the family from the database. All people will remain, but all relationships between the people in the family will be removed.

Pedigree View

Fig. 2.10 Pedrigree view
Fig. 2.11 Children menu

The Pedigree View displays a family tree of the Active Person's ancestors. The Pedigree View shows up to five generations, depending on the size of the window. Each person is indicated by a box labeled with his or her name, birth and death information, and optionally an image if available. Two lines branch from each box. The top one shows the person's father and the bottom one the mother. Solid lines represent birth relations, while dashed lines represent non-birth relations such as adoption, step-parenthood, guardianship, etc.

To the left of the Active Person is a left arrow button. If the Active Person has children, clicking this button expands a list of the Active Person's children. Selecting one of the children makes that child the Active Person.


The appearance of the children's names in the menu differentiates the dead ends of the tree from the continuing branches.

Children who have children themselves appear in the menu in the boldface and italic type, while children without children (dead ends) appear in a regular font. If the Active Person has only one child, no menu will be displayed (since there is only one choice) and the child will become the Active Person when the arrow button is clicked.

The right-hand side of the window shows two right arrow buttons. When the top button is clicked, the Father of the Active Person becomes the Active Person. When the bottom button is clicked, the Mother of the Active Person becomes the Active Person.

Fig. 2.12 Personal context

Right-clicking on any person's box in the Pedigree View will bring up the "context menu".

Among other useful items, the context menu has sub-menus listing Spouses , Siblings , Children , and Parents of that person.

"Greyed-out" sub-menus indicate the absence of the data in the appropriate category. Similar to the children menu above, Childrens' and Parents' menus distinguish continuing lines from dead ends.

Events view

Fig. 2.13 Events view

New in version 2.2 is the inclusion of an Events View.

Events can be shared between multiple people and multiple families. The Events View lists the all the events recorded in the database.

The default view displays the Description , ID , Type , Date , Place and Cause of the event.

Gnome-important.png
Meaningful event description

Because events can be shared, you should take the extra time to give each event a unique and meaningful description. This will help you find the correct event if you decide to share events.

The list of Events can be sorted in the usual manner, by clicking on the column heading. Clicking once sorts in ascending order, clicking again sorts in descending order. The Column Editor dialog can be used to add, remove and rearrange the displayed columns.

Sources View

Fig. 2.14 Sources view

Sources View lists the sources of certain information stored in the database.

These can include various documents (birth, death, and marriage certificates, etc.), books, films, journals, private diaries, - nearly anything that can provide genealogical evidence. GRAMPS gives you the option to provide a source for each event you record (births, deaths, marriages, etc.). The Sources View lists the Title , ID , and Author of the source, as well as any Publication information that may be associated with it.

The list of Sources can be sorted by clicking on a column heading.

Clicking once sorts in ascending order, clicking again sorts in descending order. The Column Editor dialog can be used to add, remove and rearrange the displayed columns.

Places View

Fig. 2.15 Places view

The Places View lists the geographical places in which the events of the database took place. These could be places of birth, death, and marriages of people, as well as their home, employment, education addresses, or any other conceivable reference to the geographical location. The Places View lists the places' Name , ID , Church Parish , City , County , State , and Country . All of these columns can be used for sorting by clicking on a column heading.

Clicking once sorts in ascending order, clicking again sorts in descending order. The Column Editor dialog may be used to add, remove and rearrange the displayed columns.

If a place has been highlighted, you may select the Google Maps, loading... button to attempt to display the place in a web browser. The map service can be chosen from the drop down list under the black triangle to the right of the map button.

Your default web browser should open, attempting to use either the longitude and latitude coordinates or the place name to display the location using the Google Maps web site. Different map services might have different requirements for the location description.

This feature is limited, and may not always produce the results you desire.

Media View

Fig. 2.16 Media view

The Media View is a list of Media Objects used in the database.

Media Objects are any files that relate somehow to the stored genealogical data.

Technically, any file can be stored as a Media Object.

Most frequently, these are images, audio files, animation files, etc. The list box on the bottom lists the Name , ID , Type , and Path of the Media Object.

The Column Editor dialog may be used to rearrange the displayed columns, which obey usual sorting rules. The top part of the GRAMPS window shows a preview (if available) and information about the Media Object.

Repositories View

Fig. 2.17 Repositories view

Version 2.2 adds support for Repositories.

A repository can be thought of as a collection of sources.

Each source in the database can reference a repository (such as a library) in which it belongs. The functionality of the Repositories View is similar to the other views.

Notes View

Fig. 2.18 Notes view

Version 3.3 added support for Notes. A Note is pure text, as stored in the other objects.

The functionality of the notes View is similar to the other views. The view lists all Notes stored in the Family Tree. With the Edit ->Column Editor you can change the displayed columns. The possibilities are Preview, ID, Type and Marker.

The Type can be (amongst others): Event Note, Adress Note,Source text, Place Note

Double-clicking on a Note in the list will bring up a window where you can edit the Note. You can change fonts, font color and backgroundcolor. A spellchecker is available for English and your local language.

HTML View (optional)

Fig. 2.19 GeoView

HTML View (see Grampsbrowser !, blog) or GeoView needs an active internet connection and a HTML kit (webkit or gtkmozembed).

This view is experimental and should provide the ability to display data present on Family Tree by using Maps available on internet.

Anterior Índice Próxima